söndag 10 augusti 2008

Speltokig

E sitter och hittar på spelregler genom att använda ett spelbräde som vi har (ett sällskapsspel som är från 10 år och som vi inte spelat med henne). N är med henne. Så här låter det:

- Du ska vara röd... jag ska vara blå
-Pappa!
N svarar:
- Mmm
E mumlar:
-Jag betala... jag betala
Efter ett tag hörs:
- Men pappa var ska den här biten vara då?
Så gör N något och E säger:
- Nej, man ska inte det
Sedan säger hon:
- Då ska du lägga här. Här ska du lägga. Här pappa.
Så ger hon en sak från spelplanen till N, som säger:
- Ska jag ta den?... tack
Sedan säger hon:
- Nu lägger jag den här


E tycker att det är jättekul att spela spel och hon hittar gärna på egna spel. En dag var det gubbarna till järnvägen som hon lekte spel med. Hon flyttade omkring dem på golvet med några enkla spelregler. Till Ballongspelet har hon också hittat på ett spel. De runda brickorna lämnade ju efter sig hål i kartonger. Dessa använder hon och spelar med. Man ska slå med färgtärningen och flytta de runda briskorna till hålrummen och fylla hela den spelplanen. Då har man vunnit.

Alternativt ballonspel

Inga kommentarer: