lördag 2 augusti 2008

Mer om sömn

Nu somnar M vid 22 på kvällen, vaknar någon gång mellan 03 och 04 på natten. Äter en stund och somnar sedan så småningom om. Jag lägger ner henne i spjälsängen och hon gnölar. Först rätt så mycket, men sedan blir det allt längre melan gnölen och till sist somnar hon. Gissningsvis tar det en timme från det hon vaknat till hon sover igen, om man konsulterar min inre klocka. Sedan vaknar hon vid 08 på morgonen igen för att äta. Så nu borde man ju själv få en hel del sömn. Synd bara att man inte somnar förrän tidigast 00.00 och att det tar längre tid för mig att somna än för henne. Men det är betydligt bättre än med E. Hon sov aldrig mer än 3 timmar de första månaderna. När hon var omkring 3 månader så vaknade hon varannan timme. Jag hoppas att jag slipper det med M. Dessutom så somnade hon inte på egen hand som M faktiskt gör. Igår testade jag att lägga ner henne vaken i spjälsängen efter att ha gett henne mat vid 22. (I vanliga fall somnar hon vid bröstet och så lägger jag ner henne i spjälsängen. På vägen till spjälsängen brukar hon titta upp men sedan blunda.) Igår så sov hon efter en halvtimme. Först gnölade hon som hon gör på natten, men sedan somnade hon faktiskt. Vilken skillnad mot E.

Jag hoppas att jag inte får tillbaka mina sömnsvårigheter denna gång. När E var ca 4 månader så var mitt sömnbeteende helt stört, så när hon sedan sov hela natten efter vi genomfört en sömnkur, så hade jag problem med att både somna på kvällen och att sedan sova hela natten efter det. Jag somnade tidigast 00.00, vaknade vid 2-3 och kunde inte somna om på 2-3 timmar. Jag fick aldrig mer än sammanlagt 4 timmars sömn. Jag var såååå trött. Jag vet inte om sömnproblemen kom sig av att jag fick problem med sköldkörteln i samma veva eller om jag fick problem med sköldkörteln pga sömnbristen och den stress jag var utsatt för just då. Jag hoppas innerligt att detta inte händer igen. Jag mår ju så dåligt när jag får sova alldeles för lite. Jag får ont i huvudet och blir illamående. Om det bara var att jag kände mig trött så skulle det inte spela någon roll. men jag blir ju helt utslagen av illamåendet och huvudvärken. Hur ska jag då orka med två tjejer?

Inga kommentarer: