tisdag 3 februari 2009

Samtal vid matbordet

Vi sitter vid matbordet och pratar. Plötsligt säger E:

-Om man lägger böcker på min mage, då blir jag besviken och slåss.

Jag frågar snabbt:

- Oj, har någon gjort det på dig?

E svarar glatt:
- Nä

Sedan tillägger hon:
-Men om man slåss... då blir man besviken. Man får inte slåss faktiskt!

Jag svarar:
-Det har du rätt i! När bli du glad då?

E säger:
- Jag blir glad när jag får sova... och när jag äter och dricker... När jag blundar blir jag glad.

Efter en stunds tänkande säger hon:
- Man får inte såga på någon annann människa... inte på M.

Jag håller med och då säger E:
- Men man får såga på mamma

Jag säger förbryllat:
- Men jag är ju en människa

E säger tankfullt:
- Men du är ju en kompis... en människokompis...

Så skiner E upp och säger:
- Jag är ju en kompis till dig!

M jollrar... och nog låter det som hon samtycker med Emilia. ;)

Inga kommentarer: